برند ایندیتکس را بهتر بشناسید | شرکت های وابسته به این برند کدامند

ایندیتکس؛ موسس برخی از معروف‌ترین برندهای جهان

ایندیتکس (Inditex) یک شرکت خرده‌فروشی مد و فشن اسپانیایی است که به عنوان بزرگترین شرکت در صنعت مد جهان شناخته می‌شود. نام کامل این شرکت Industria de Diseno Textil S.A است که به صورت مخفف، ایندیتکس نامیده می‌شود. این شرکت بیش از 7200 فروشگاه را در 93 بازار در سراسر جهان مدیریت می‌کند. فروشگاه اصلی این شرکت، برند زارا (Zara) است. این شرکت همچنین مالک مارک‌های معروف دیگری مانند برشکا (Breshka)، زارا هوم (Zara Home)، استرادیواریوس (Stradivarius) و ماسیمو دوتی نیز هست. در این مطلب به معرفی کامل برند ایندیتکس و شرکت‌های وابسته به این برند می‌پردازیم.

شرکت ایندیتکس که در سال 1985 تاسیس شد، موسس بیش از صد شرکت نساجی معروف در دنیا است که بیشتر فعالیت آن‌ها در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک و کالاهای صنعت نساجی است. آمانسیو اورتگا، ثروتمندترین انسان در اسپانیا، موسس برند ایندیتکس است و همچنان بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت به شمار می‌آید. رئیس هیئت مدیره این شرکت در حال حاضر پابلو اسلا است.

تاریخچه برند ایندیتکس

آمانسیو اورتگا در اوایل دهه 1960 میلادی در صنعت پوشاک شروع به فعالیت کرد و در یک پیراهن‌دوزی محلی واقع در لاکرونیای کشور اسپانیا کار خود را شروع کرد. اورتگا طرح‌های خاص خود را تولید می‌کرد. او و همسرش، رزالیا مرا، تولید لباس را از خانه خود شروع کردند. اورتگاه مقداری پول برای افتتاح یک کارخانه کوچک پس‌انداز کرده بود.

در سال 1975، زوج اورتگا اولین فروشگاه خود را با نام زارا (Zara) افتتاح کردند که مدهای محبوبی را با قیمت پایین به فروش می‌رساندند. سال بعد و پس از تاسیس زارا، اورتگا شروع به افتتاح فروشگاه‌ها و کارخانه‌های بیشتری در اسپانیا کرد. در همان سال، با توجه به افزایش اهمیت کامپیوترها، او خوزه ماریا کاستلانو را برای افزایش قدرت محاسباتی شرکت خود استخدام کرد.

از سال 1980 تا 2000

در دهه 80 برند ایندیتکس روش طراحی و توزیع جدید خود را اجرا کرد که زمان طراحی، تولید و ورود به سایت‌های خرده‌فروشی را تا حد زیادی کاهش داد. این سیستم توسط کاستلانو طراحی شد و او به مدیر این بخش تبدیل شد. یک سال بعد، ایندیتکس (Inditex) به عنوان یک شرکت هلدینگ برای برند زارا و کارخانه‌های تولیدی آن تاسیس شد. سپس در سال 1988 فروشگاه زارا در پورتوی پرتغال تاسیس شد.

در سال 1990 برند ایندیتکس دارای مجموعه کفش محبوب Tempe بود که در بخش کودکان فروشگاه‌های زارا قرار داشت. یک سال بعد، ایندیتکس شرکت Pull and Bear را تاسیس کرد که یک شرکت پوشاک مردانه معمولی بود. در همان سال این شرکت 65 درصد از سهام مارک گران‌قیمت ماسیمو دوتی را به‌دست آورد. سپس در سال 1993 Lefties را تاسیس کرد که برای فروش لباس‌های قدیمی زارا ایجاد شد. در سال 1995 برند ایندیتکس مابقی سهام ماسیمو دوتی را نیز خرید و نام تجاری خود را توسعه داد. در سال 1998 نیز مارک برشکا (Breshka) برای طراحی مد روز تاسیس شد. این برند Stardavarius را نیز در سال 1999 خرید.

از سال 2001 تا 2010

ایندیتکس عرضه اولیه سهام خود را در سال 2001 در Bolsa de Madrid انجام داد. طی این عرضه اولیه 26 درصد از سهام شرکت را به سرمایه‌گذاران عمومی فروخت که در آن زمان ارزشی برابر با 9 میلیارد یورو داشت. در همان سال نیز فروشگاه لباس زیر زنانه و پوشاک Oysho را نیز راه‌اندازی کرد. دو سال بعد و در سال 2003 ایندیتکس برند زارا هوم را تاسیس کرد که لوازم دکوراسیون خانه از کارد و چنگال تا ملافه را ارائه می‌داد.

در سال 2005 خوزه ماریا کاستلانو برای نظارت بر برنامه‌های توسعه از پست خود کنار رفت و پابلو ایسلا جایگزین او شد. برند ایندیتکس در تابستان 2008 Uterque را راه‌اندازی کرد. این برند متخصص در تولید لوازم جانبی برای زنان است. در همان سال نیز این شرکت چهارهزارمین فروشگاه خود را در توکیو افتتاح کرد.

2011 تا کنون

در سال 2011 اورتگا بنیان‌گذار این شرکت از سمت خود به عنوان معاون رئیس کناره‌گیری کرد. پس از فروپاشی ساختمان ساوار 2013، برند ایندیتکس یکی از 38 شرکتی بود که توافق‌نامه ایمنی کارخانه و ساختمان بنگلادش را امضا کرد. در سه ماه پایانی سال 2020 درآمد این شرکت 18 درصد کاهش یافت که دلیل آن کاهش خرده‌فروشی به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بود.

آشنایی با شرکت‌های وابسته به برند ایندیتکس

گروه تجاری ایندیتکس یک شرکت غول‌آسای اسپانیایی است که در زمینه طراحی، تولید و فروش انواع لباس و زیورآلات تخصص دارد. این شرکت برندهای زیرمجموعه معتبری دارد که در سراسر دنیا از انگلستان و پرتغال تا مقدونیه و ارمنستان شعبه‌های فروش بسیاری دارند. این شرکت با خرید امتیاز برندهای معروف توانسته است که به غول دنیای مد تبدیل شود. در این بخش با برخی از معتبرترین شرکت‌های وابسته به برند ایندیتکس آشنا خواهیم شد.

برند زارا (Zara)

برند زارا مشهورترین و مهم‌ترین زیرمجموعه شرکت ایندیتکس است. این برند اولین خرده‌فروش لباس در دنیا به شمار می‌آید. این برند در سال 1941 توسط آمانسیو اورتگا تاسیس شد. نام برند زارا در ابتدا برگرفته از فیلم زوربا به این نام انتخاب شده بود، ولی چون در نزدیکی آن فروشگاهی به همین نام وجود داشت، مدیران برند مجبور به تغییر نام آن به زارا شدند. طراحی لباس و تولید عطر توسط این شرکت همواره در میان مردم بسیار محبوب بوده است.

برند زارا هوم

برند زارا هوم (Zara Home) که زیرمجموعه برند ایندیتکس است به تولید لوازم و دکوراسیون داخلی خانگی اختصاص داده شده است. زارا هوم در سال 2003 تاسیس شد و در حال حاضر حدود 500 فروشگاه در 45 کشور جهان دارد. این برند به خرده‌فروش انواع لوازم خانگی مشغول است و دفتر مرکزی آن در لاکرونیا در اسپانیا واقع شده است.

برند Pull and Bear

برند Pull and Bear یکی دیگر از زیرمجموعه‌های برند ایندیتکس است. این برند یک خرده‌فروش لباس و لوازم جانبی اسپانیایی است که در شهر نارون گالیسیا قرار دارد. این شرکت در سال 1986 با نام New Wear تاسیس شد و در سال 1991 نام آن به طور رسمی به Pull & Bear تغییر پیدا کرد. نام برند در نوع خود بسیار جالب است و از کلمه Pull به معنی “کشیدن” و Bear به معنی “حمل کردن” ساخته شده است که معنای “آن را بپوش” را می‌رساند. این برند متخصص تولید و فروش پوشاک و لوازم جانبی به سبک شهری است که از فرهنگ رایج آمریکایی در طراحی محصولات خود بهره می‌برد.

برند برشکا

برشکا (Breshka) یکی از برندهای زیرمجموعه شرکت ایندیتکس است. این برند یک شرکت خرده‌فروشی لباس است که در آوریل 1998 با مورد هدف قراردادن بازار جوانان ایجاد شد. برشکا در حال حاضر بیش از هزار فروشگاه در 71 کشور جهان دارد. برند برشکا حدود ده درصد از فروش برند ایندیتکس را به خود اختصاص داده است. در ششم سپتامبر 2011 این شرکت وارد بازار فروش آنلاین در کشورهایی مانند آلمان، یونان، لهستان، فرانسه، ایتالیا، هلند، چین، اسپانیا، پرتقال و انگلستان شد.

برند Oysho

برند Oysho یکی از برندهای خرده‌فروشی لباس است که در زمینه پوشاک و لباس زیر زنانه تخصص دارد. این شرکت نیز یکی از شرکت‌های وابسته به برند ایندیتکس به شمار می‌آید که در سال 1977 با عنوان Confecciones Noite تاسیس شد. در سال 2000 این شرکت نام خود را به Oysho España تغییر داد. دفتر مرکزی این شرکت در توردرای بارسلونا در کاتالونیا قرار دارد.

مارک Oyso 650 فروشگاه در بیش از 44 کشور جهان دارد که از این تعداد، 190 مورد در اسپانیا قرار دارند. در سال 2016 این برند اولین فروشگاه خود را در جاکارتا واقع در اندونزی افتتاح کرد. این فروشگاه در پلازای اندونزی واقع شده است. همچنین یک شعبه دیگر از این فروشگاه در سنگاپور نیز افتتاح شده است.

برند Stardivarius

برند استاردیواریوس کاتالان (Stardivarius Catalan) یک مارک مد لباس زنانه است که در سال 1994 توسط خانواده Triquell با یک مفهوم ابتکاری و جدید برای مد در بارسلونای اسپانیا تاسیس شد. استاردیواریوس در سال 1999 به برند ایندیتکس پیوست. لباس‌های زنانه مبتکرانه این برند و عطرهای آن شهرت جهانی دارند. این برند در حال حاضر در 62 کشور حدود 950 فروشگاه دارد.

برند ماسیمو دوتی

ماسیمو دوتی (Massimo Dutti) یک مارک تولید لباس اسپانیایی و از زیرمجموعه‌های معروف ایندیتکس است. این برند با وجود نام ایتالیایی خود، نام یک طراح مد نیست؛ بلکه فقط یک علامت تجاری است. این شرکت که در سال 1985 تاسیس شد، محدوده محصولاتش محدود به لباس مردانه می‌شد.

بخش لباس زنانه آن در سال 1995 افزوده شد. در سال 2003 این شرکت خط تولید کودکان را با نام تجاری Massimo Dutti Boys and Girls راه‌اندازی کرد. اکنون این شرکت لباس‌های متنوعی برای زنان و کودکان و همچنین انواع عطرهای لوکس را نیز ارائه می‌دهد.

برند Uterqüe

برند Uterqüe یک شرکت تولید لوازم جانبی مد و متعلق به برند ایندیتکس است. فعالیت این شرکت به تولید لوازم جانبی و لباس‌هایی مانند روسری و انواع عینک آفتابی اختصاص دارد. این برند در سال 2008 تاسیس شد و دفتر اصلی آن در بارسلونای اسپانیا است. این شرکت 90 فروشگاه در 16 کشور جهان دارد.

ایندیتکس؛ برندی با زیرمجموعه‌های معتبر و معروف

ایندیتکس در سال 2007 خرده‌فروشی آنلاین Zara Home را راه‌اندازی کرد. زارا در سپتامبر 2010 به بازار تجارت الکترونیک پیوست و وبسایت‌هایی در کشورهای مختلف اروپا راه‌اندازی کرد. این بازارهای آنلاین روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و با همه‌گیری ویروس کرونا، میزان فروش آن‌ها نیز افزایش یافته است. در این مطلب با برند ایندیتکس و شرکت‌های معتبری که وابسطه ایندیتکس هستند، آشنا شدیم. شما می‌توانید انواع پوشاک و عطر و ادکلن را از برندهای زیرمجموعه ایندیتکس بخرید تا کیفیت محصولات را در کنار ابتکار در طراحی آن‌ها تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره واتساپ